onsdag 21 maj 2014

Reflektion över romankapitlet

Reflektion över romankapitlet

  1. Hur har du använt dig av fakta/verkligheten i ditt kapitel? Jämför med artikeln om Jan Arnald, Per J Andersson och Anna Fredriksson och hur de fann sin historia.
Jag har försökt att använda mig av så lite fakta så möjligt eftersom att man vill att det ska bli rätt och i och med att det är en inledning. Jag har sökt på vilka länder som krigade med varandra och jag ville inte ge ut vilket land de var ifrån i början utan de får man list ut lite med tanke att jag bara skriver gränserna till de olika länderna, sedan kollade jag upp en historisk händelse som även skulle passa in med landet som jag inleder lite i slutet men den händelsen är tänkt att den ska berättas mer om under nästa kapitel så man inled lite på den i slutet av första för att läsaren ska bli mer nyfiken på vad händer nu. 

  1. Hur mejslar du fram en trovärdig miljö från denna tid? Vilka detaljer är viktiga för att läsaren ska känna vilken tid det rör sig om? Jämför gärna med andra romaner
I början så försöker jag beskriva en miljö som är ganska hemsk, med döende och att man kunde se blod överallt. Sedan så har jag lite miljöbeskrivningar om att det är i början på 90 talet med husen och även att det är smutsigt. 

  1. Första meningen: Vad vill du med den? Berätta både vad du vill att läsaren ska få reda på och vad du vill att hen ska uppleva genom ditt språk.
Jag vill att läsaren ska fastna i första meningen att läsaren ska förstå att detta är något hemskt och anar lite vad det handlar om men jag avslöjar ingenting.  Jag vill inte att de ska ana för mycket men ändå lite grann. Eftersom det var väldigt många som dog under andra världskriget så får man en liten aning om vad et kan handla om och att det är ett krig. 

  1. Har du något exempel på när du gestaltar (show, don’t tell)?
När han inte vill döda någon människa men måste för att överleva det tyder på att han är en godhjärtad person att han inte vill något illa. 

  1. Hur har du använt dig av råden för hur man gör en dialog? Visa med exempel ur din egen text och jämför med Murgia, Kempe, Baldursdóttir eller annan författare.
Jag har inte använt mig så mycket av dialoger i början för nu i början är det mer berättande och har därför inte använt mig av så mycket dialoger för det tyckte inte jag passade in helt enkelt i början. 

  1. Var kommer vi in i berättelsen? Hur har du tänkt med dispositionen och historiens början?
Vi kommer in i berättelsen när han går ut i kriget det är då hans berättelse börjar om hur han upplevde det. Det som hände innan var ju mer att han berättade kort om sin barndom för att man skulle förstå det han var med om som barn och att han miste sin far och det är en ganska viktigt detalj för att förstå bokens titel. Jag ville börja med spänning typ när han är i mitten av kriget sedan backa tillbaka så man vet lite vad som hände i hans barndom kort och sedan kommer man in när han går ut i kriget och får lämna sin familj osv. Sedan får man veta lite vad som händer att han blir förflyttat och sedan en liten inledning på en händelse för att locka läsaren till att läsa vidare i kapitel


  1. På vilket sätt samspelar bokens framsida med innehållet i din roman? Annat som du tänkte på när du gjorde omslaget? Färger, bild, typsnitt, placering av text …
Jag valde framsidan där män sitter i skyttegravar för att förstå lite vad det handlar om där också att det är något slags krig men den är skymd bakom himlen så att den blir lite suddig. Baksidan är också en himmel och grav eftersom det var många som dog så tänkte jag att det skulle passa bra med en grav på baksidan. Jag tycker även det är kul om fram och baksida ser lite olika ut men ändå går i samma färg. Då jag valde färgen grå eftersom det är en väldigt hemsk historia och gråt passar bra in i den tiden. 

  1. Ge något exempel på hur du ändrat i texten. Disposition, berättarperspektiv, formuleringar, första meningen etc. Motivera. 
Jag har många gånger ändrat min första mening för att få den så bra så möjligt och den har haft samma innebörd men jag vill inte ha den för lång och för beskrivande utan kort och rakt på sak. 



  1. Något annat som du särskilt vill ta upp, som jag inte frågat om?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar